maandag 6 juli 2015

Betuttelend.


Ik wist werkelijk niet wat ik las. Een halve pagina krant ging over adviezen! Op de voorkant nog wel. Ik ben halverwege gestopt, want ik kan zelf nadenken, jij toch ook? Er stond dat we extra water moeten drinken als de temperaturen omhoog gaan. We moeten vooral rustig aan doen en dunne kleding dragen. Kijk, dat ouderen bij warm weer, echt een beetje moeten opletten oké, maar het is zomer! De zon schijnt, maak ons niet angstig voor het zomerweer!

Er is zelfs een heus plan, een nationaal hitteplan. Het is wel goed bedoeld en in het plan gaat het ook om verantwoordelijkheden van GGD’s en dergelijke en ook die van het KNMI. Als het KNMI zegt; aanhoudend warm weer, is het nog leuk en wel gezellig. Maar waarschuwen voor extreme hitte en dan weeralarm code geel de ether ingooien? Code geel nog wel, van het zonovergoten geel? Nee, geel betekent: dat het weer gevaarlijk kan zijn. Dat je moet opletten als je naar buiten gaat!

Als we nu het hoofd koel houden, zelf nadenken over zonnige zomerse dagen en een beetje siësta houden, dan komen we er wel. Eten en drinken doe je anders ook. Kleding pas je ook aan als het kouder wordt. Luister niet te veel naar woorden als “alarm”. Ook het woord “hitte” klinkt niet als een mooie zomerdag. Er wordt al zoveel voor ons bedacht, mag ik alsjeblieft gewoon blij worden van de zon? Zonder betuttelende woorden?

Geniet van de zon; het is immers zomer. Niks meer en niks minder; het is warm zomerweer.


Hotske