Ik wil geen reclame maken voor het shampoomerk. Het is ook niet mijn bedoeling om het merk onderuit te halen, maar enige spot er mee drijven moet kunnen. Het shampoomerk heeft óf geweldige onderzoekers in dienst die werkelijk voor elk haartype een geschikte shampoo ontwikkelen óf ze hebben geweldige reclamemensen aan het werk. Dat er shampoo voor droog haar is of tegen roos, nou oké. Maar in het schap staan ook de volgende shampoos: “voor-in-laagjes-geknipt-haar” of “voor-normaal-haar-dat-snel-vet-wordt”. Het is echt waar, dat staat er echt op de plastic fles. Ook is er shampoo voor droog en beschadigd haar, alsof het haar door het leven getekend en beschadigd is, zo’n idee krijg je dan. Of één tegen gespleten haarpunten, hoe verzin je het? Oh ja, piraat- en prinsesshampoo is er ook, die niet in de kinderoogjes prikt.
En terwijl ik me sta te verbazen over slimme verkooptrucs, komt er een man naar me toe lopen. Hij zegt: “ik ben met vakantie en mijn vrouw wil douchen maar ze is het haarkapje vergeten, weet jij of ze die hier verkopen?”. Dat kapje gebruik je als je je haar niet nat wilt hebben. Ik wist het niet, maar ik vond het wel zo ontzettend lief van die man dat hij voor zijn echtgenoot zo attent was.
De vrouw boft maar met zo’n man, bovendien heeft ze in ieder geval vandaag geen zorg over shampoo.
Hotske, 2 juli 2012