Stel dat het groot in de krant zou staan: één derde van de mensen ziet toekomst met vertrouwen tegemoet. Autobezitters overwegen aankoop nieuwe auto. Consumentenvertrouwen gestegen. Bedrijven investeren om klaar te zijn bij einde crisis. Opgepot spaargeld voor aflossing hypotheek. Zonnepanelen in de aanbieding. Positief ingestelde mens wint van negatieve media. Rutte en kornuiten komen morgen met gedegen voorstellen. Linkse partijen zien noodzaak samenwerking met regeringspartijen. Zomermode verkoopt goed.
Word je daar vrolijk van? Wil je nu zelf ook een nieuwe auto en je hypotheek snel aflossen? Heb je nu weer meer vertrouwen in de Haagse bestuurders? Wil jij nu ook een nieuwe jurk of nieuw overhemd? Lift je mee met de positieve berichten?
Als het beeld in de media wordt geschetst dat het komende zomer allemaal nog slechter gaat worden, wordt het dat ook. Dan zien we de buien letterlijk hangen. En houden we allemaal de hand op de knip. Maar als je het beeld kunt voorstellen dat we de goede kant op gaan. Dan gaan we dat ook. De media heeft een onvoorstelbare grote rol op ons toekomstbeeld. Als we de rol van de media kleiner willen maken, bedenken we toch een toekomstbeeld met kansen en mogelijkheden. Moet kunnen. Pakken die kans.
Hotske 2 april 2012