Veel verkiezingsuitslagen
en veel politiek nieuws op televisie. Maar plotseling beland ik in een prachtig
filmpje, ik weet niet eens welk programma het is. Er is goed over nagedacht,
het heeft meteen mijn volledige aandacht. Het gaat over de dromen die je hebt
als je jong bent. En dan op een dag, zegt de stem die bij het filmpje te horen
is, “op een dag besef je dat je de droom bereikt hebt”. Je ziet iemand in een
kantoor en ook een gezin dat op vakantie gaat. En elke keer, zo lijkt de
suggestie, is er weer een nieuwe droom, een volgende fase. Maar zo zegt de
clou; als je elke dag weer dromen hebt over de toekomst, over later, dan ben je
nooit in het NU.
Wat een mooie
wijsheid, zo maar in een filmpje. Maar wat blijkt dan; het is een autoreclame.
Het automerk weet ik niet meer, ik zat helemaal in de flow van de boodschap
over leven in het nu. Tolle Eckhart schreef er boeken over en ook in de Bijbel staat;
maak je geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel
voor zichzelf. Geen zorgen over dagelijkse dingen dus. Ook nu in deze tijd,
hopen we met z’n allen de zorg over het dagelijkse “brood op de plank” een
beetje te kunnen overstijgen.
Dat er dan een
commercieel filmpje over het nu op de buis komt, is een mooie aanvulling op
onze gedachten. Het is ook een mooi teken van onze tijd.
De commercie, de
reclame, beïnvloedt ons. Maar wordt zelf door de tijd ook beïnvloed. We hebben
een periode gehad, dat de legerprint in de mode was. Bedenk maar wat het met je
doet, als de voorjaarsmode legerkleuren laat zien in plaats van pasteltinten.
In de tuin zie je nog
duidelijker de trends. We hebben de kabouters in de tuin gehad en de Boeddha’s.
Nu is de trend dat de tuin naar binnen wordt gehaald. De scheiding tussen
binnenshuis en buiten wordt kleiner. We zetten allemaal meubels in de tuin. En
een overkapping of tuinkamer zorgt ervoor dat we dichter bij de natuur kunnen
leven. Dat is de trend; dichter bij de natuur, meer in het nu.