maandag 6 januari 2014

De trend watchen.


Dat lijkt me een geweldig beroep; trendwatcher. Je bedenkt welke oude trends uit zijn en wat voor nieuwe er aankomen. Met een beetje filosoferen over wat er in ons brein gebeurd en inleven in het gedrag van onze natie, kom je denk ik een heel eind.

Afgelopen jaar was de mode zo fel van kleur, dat is nu echt uit. In het voorjaar en in de zomer van 2014 zijn het vooral de pasteltinten die het modebeeld gaan bepalen. Goh, mooie zin. Dat lijkt echt wel een tekst van een trendwatcher. We gaan verder. 
Alle soorten koffiepads en smaakjes van Wiener melange tot en met koffie met chocoladesmaak hebben we nu wel gehad. We gaan weer gewoon verse koffie zetten, die ruikt naar bonen. Zodat iedereen ook weer weet dat er bonen gemalen worden om uiteindelijk als koffie te eindigen. 
Nieuw is ook de verandering in social media. In 2013 waren er al mensen, die genoeg hadden van het altijd maar online zijn. De mobiel en ipad staan vaker offline. De nieuwe trend zal zijn om maar één keer per dag je mail, sms en twitter te checken. 
Verder gaan we vaker groenten van het seizoen eten. We snappen dat dit gezonder is en minder belastend voor het milieu is. Bovendien wordt zelf tuinieren een hype. Ook al is het op een klein balkon of op de vensterbank, overal worden krulsla, piepkleine tomaatjes en bieslook gekweekt. 
Hoorde het kuddegedrag nog bij de afgelopen jaren, vanaf 1 januari wordt het zélf denken een trend. Nadenken over wie je bent en wat je doet hoort daar ook bij. Het opnieuw ingevoerde speelkwartier, zal daar zeker bij helpen. Voor jong en oud, tijdens het werk maar ook op vrije dagen. Een kwartier naar buiten en vooral buiten de lijnen doen en denken en buitensporig veel plezier maken.


Stiekem vermoed ik dat trendwatchers hun beste bedoelingen als nieuwe trend voorschotelen, om op die manier hun dromen te verwezenlijken. Ook dat is nieuw dromen waar maken wordt belangrijker dan doelen bereiken.