Dat lijkt me een geweldig beroep;
trendwatcher. Je bedenkt welke oude trends uit zijn en wat voor nieuwe er
aankomen. Met een beetje filosoferen over wat er in ons brein gebeurd en
inleven in het gedrag van onze natie, kom je denk ik een heel eind.
Afgelopen jaar was de mode zo fel
van kleur, dat is nu echt uit. In het voorjaar en in de zomer van 2014 zijn het
vooral de pasteltinten die het modebeeld gaan bepalen. Goh, mooie zin. Dat
lijkt echt wel een tekst van een trendwatcher. We gaan verder.
Alle soorten
koffiepads en smaakjes van Wiener melange tot en met koffie met chocoladesmaak
hebben we nu wel gehad. We gaan weer gewoon verse koffie zetten, die ruikt naar
bonen. Zodat iedereen ook weer weet dat er bonen gemalen worden om uiteindelijk
als koffie te eindigen.
Nieuw is ook de verandering in social media. In 2013
waren er al mensen, die genoeg hadden van het altijd maar online zijn. De
mobiel en ipad staan vaker offline. De nieuwe trend zal zijn om maar één keer
per dag je mail, sms en twitter te checken.
Verder gaan we vaker groenten van
het seizoen eten. We snappen dat dit gezonder is en minder belastend voor het
milieu is. Bovendien wordt zelf tuinieren een hype. Ook al is het op een klein
balkon of op de vensterbank, overal worden krulsla, piepkleine tomaatjes en bieslook
gekweekt.
Hoorde het kuddegedrag nog bij de afgelopen jaren, vanaf 1 januari
wordt het zélf denken een trend. Nadenken over wie je bent en wat je doet hoort
daar ook bij. Het opnieuw ingevoerde speelkwartier, zal daar zeker bij helpen. Voor
jong en oud, tijdens het werk maar ook op vrije dagen. Een kwartier naar buiten
en vooral buiten de lijnen doen en denken en buitensporig veel plezier maken.
Stiekem vermoed ik dat trendwatchers
hun beste bedoelingen als nieuwe trend voorschotelen, om op die manier hun
dromen te verwezenlijken. Ook dat is nieuw dromen waar maken wordt belangrijker
dan doelen bereiken.